dimecres, 22 d’abril del 2009


Ajoblanco amb carxofes
A mitjans dels anys 70, sota el regnat d’ Ajoblanco i en plena efervescència de la contracultura, vaig integrar l’hàbit de regalar, per Sant Jordi, una carxofa a la meva companya en comptes de l’ensucrada i popular rosa. El significat últim d’aquest fet no era un altre que palesar el meu desacord amb els costums burgesos i manifestar la meva oposició a tots aquells tics de caire tradicionalista que representaven uns valors que calia subvertir. La idea era oposar-se, encara que només fos per sistema, a tot allò que provenia del passat. Canviar-ho tot perquè sí , sense el mínim anàlisi, encara que això signifiqués regalar una carxofa i menjar-se un estofat de roses. El temps ha anat posant, per sort,  cada cosa al seu lloc: cada rosa al seu didal i cada verdura a la seva olla. Cal que els canvis, necessaris per altra banda, aportin solucions positives i una millora respecte al passat. Canviar per anar a pitjor, per estètica o, simplement per sistema, és un mal negoci. Un atzucac que et fa perdre el nord i atordeix els sentits fins el punt de neutralitzar els petits plaers de la vida: l’olor i el color d’una rosa o el sabor i la textura d’una carxofa.
Demà em miraré un Ajoblanco amb certa nostàlgia condescendent, regalaré roses a dojo i per sopar em cruspiré un bon plat de carxofes a la brasa. Tot, això sí, esperant el nou canvi.    


Nº 18 - Gener 1977 - 50 PTES.