dissabte, 25 de desembre del 2010

Quina culpa tenen els galets?

Com quasi sempre, la corda es trenca pel punt més fràgil. No hi ha pietat per aquells que de la modèstia i de la simplicitat en fan bandera. Per aquells que viuen i moren amb l’únic objectiu de donar plaer al pròxim amb una generositat exquisida. Els galets, paradigma d’aquest perfil, han estat tradicionalment un referent a les taules de Nadal i no s’entenia la festa sense la seva obligada presència. Aquest any han aparegut galets de plàstic pels carrers i les places de Barcelona, al mateix temps que, els autèntics, els que flotaven a la sopa, han anat desapareixent progressivament de les nostres taules. Els galets, els humils galets, han acabat pagant els plats trencats de la modernitat. El pijisme, parapetat en el cosmopolitisme, renega d'una tradició excessivament popular i se la mira per damunt de l’espatlla amb aires de suficiència, mentre degusta pernil d’aglà en els seus caus de la Cerdanya. Els galets són, per a aquesta classe superior, una rèmora del passat i un molest record que amaguen sota tones d’insensibilitat i pedanteria. Per altra banda, el progressisme, abomina de les tradicions i dels galets que les sustenten, amb un rebuig frontal i bel•ligerant. Es relaciona als galets amb la família i amb aquells valors occidentals que històricament han combatut. Els galets són l’ infern dels burgesos i l’origen de tots els mals. Per últim, estan els intel•lectuals, aquesta espècie entre sobrenatural i divina que no accepta res que no estigui al seu nivell. Els galets són massa vulgars i simples per als seus paladars selectes i el seu concepte de grandesa molt allunyat del comú dels mortals. En definitiva, entre els uns i els altres, els pobres galets han acabat per ser foragitats de les nostres taules i han deixat de ser un referent sentimental que aglutinava les més diverses sensibilitats i ens feia, a tots, una mica més propers.