dilluns, 5 de novembre del 2012

Anar coixet o no caminar gaire bé 

Un centenar d’intel•lectuals acaben de signar un manifest en contra de la independència de Catalunya. Entre els signants s’hi troba Isabel Coixet. Us preguntareu amb sorpresa justificada, no que fa signant un manifest, sinó, què té d’intel•lectual la senyora Coixet? És la mateixa pregunta que jo em vaig fer i, he de reconèixer, que no m’ha estat fàcil resoldre l’enigma. Repassant la seva carrera i revisant les seves pel•lícules, estava clar que l’etiqueta d’intel•lectual no podia venir per aquí. S’havia de buscar per una altra banda. I buscant, buscant, vaig topar amb la publicitat. Coixet s’ha significat per ser l’executora de la campanya publicitària d’una coneguda marca comercial de compreses. Per fi el cap del cabdell. El fil que deslloriga el misteri. Compresa ve de l’arrel comprendre. Comprendre és sinònim d’entendre. De l’entendre neix l’enteniment. I l’enteniment, segons el diccionari de la llengua catalana, és un dels principals trets de l’intel•lectual*. Així doncs, tema resolt. A la senyora Coixet li ve el qualificatiu d’intel•lectual directament de les compreses. Compreses que li han donat ales amb les que volar per damunt de la resta de mortals i mirar-s’ho tot des d’un palau de suficiència i menyspreu. 

Per cert senyora Coixet, les seves pel•lícules no és que adormin a les ovelles, sinó que les fan sortir esperitades com llebrers darrera un conill de drap. Ho sento, però algú ho havia de dir.

*Intel•lectual: Relatiu o pertanyent a l’enteniment.