diumenge, 17 de novembre del 2013

L’Informe Phaeton 

No tinc per costum la recomanació d’un llibre que m’hagi agradat, encara que m’hagi fascinat. Llibres com, per exemple, “El llop estepari”, “L’ Hivern del món” o “El cas Harry Quebert” que, per altra banda, estan en boca de tothom i que tothom ha llegit o està a punt de fer-ho. Però, amb “L’informe Phaeton”, em permeto la llicència, gosadia fins i tot, de recomanar, amb entusiasme militant, la seva, per mi, imprescindible lectura. Si em feu confiança i teniu l’atreviment d’encarar-lo, no us puc garantir que us canviarà la vida, però si, una manera determinada d’interpretar-la. 

La hipòtesi que Albert Salvadó ens proposa és tan versemblant, la seva argumentació està tan ben trenada, que es fa molt difícil no deixar-se seduir per una visió de la Història força pertorbadora i inquietant. Les coses, ens apunta Albert Salvadó, no són sempre com semblen i, encara menys, com ens les han explicat. Hi ha altres interpretacions i, algunes d’elles, tan rigoroses i admissibles que posen en entredit la versió oficial i generalment acceptada. 

Realitat o ficció? Possibilitat incerta o incertesa possible? L’autor no es mulla i ho deixa a criteri del lector. Un lector que haurà de decidir, a cada revolt de pàgina, amb quin passat es queda i fer-ho mentre els fonaments de la seva civilització espeteguen.